lauantai 22. helmikuuta 2014

Lähirinteet löydetty, vain 17 kilsan päässä!!!

Nyt kun lapset ovat Suomessa viettämässä hiihtolomaa, niin ajateltiin Papin kanssa harrastaa myös hiihtolajeja. Valitettavan vähän olemme täällä ollessa käyneet laskettelemassa, vaikka ihan meidän lähellä vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä on kolmekin eri laskettelukeskusta. Tänään päätimme lähteä laskettelemaan ja ajattelimme kokeilla Ranskan puolella olevia Jura-vuoriston rinteitä. Monts-Juran rinteet ovat Geneven lentokentältä vain 15 km päässä ja meiltä lähimmille rinteille on matkaa 17 km.

Monts-Juran laskettelualue sijaitsee Jura-vuorten eteläpuolella ja koostuu kolmesta eri laskettelukeskuksesta Menthières, Lélex - Crozet ja Mijoux – La Faucill sekä La Vattayn maastohiihtoalueesta. Alueen rinnepituus on yhteensä 60 km ja siellä on yhteensä 47 rinnettä joista, 15 vihreää, 15 sinistä, 12 punaista ja 5 mustaa rinnettä, snowpark Crozetissa sekä 30 hissiä. Alue sijaitsee 800 m korkeudessa ja korkein kohta on 1700 metrin korkeudessa merenpinnasta. Alueella on hyvät mahdollisuudet harrastaa myös muita talviurheilulajeja kuten hiihtoa, hoidettuja hiihtolatuja on yhteensä 160 km tai lumikenkäilyä sekä siellä voi ajella Husky-koiravaljakoilla tai kokeilla 1365 metrin pituista kelkka vuoristorataa. Muita palveluita alueella on hiihtokoulut, lapsiparkit, ravintolat sekä useita hotelleja. Kesäisin alueella voi harrastaa vaellusta ja pyöräilyä.

Papin kanssa otimme kohteeksi Lélex - Crozet alueen rinteet joiden rinnepituus on 30 km, 26 eri rinnettä, 15 hissiä joista kaksi on kabiinia. Korkein kohta on Monthoisey 1680 metrin korkeudessa ja pisin lasku on 2100 metriä. Kun lähdimme kotoota, niin oli aurinkoinen keli ja mittarissa oli 15 astetta ja päästyämme kabiinin lähtöasemalle oli vielä 8 astetta. Autoja oli paljon ja oli hankala löytää pysäköintipaikka, eli kannattaa tulla ajoissa. Lippujen hinta oli mielestäni kohtuullinen 25 € / päivä ja hiihtohississä kuulimme että lippu käy muissakin Monts-Juran hiihtohisseissä, mikäli haluaisi kokeilla toisia rinteitä. Ylhäällä oli hieman pilvistä ja belgialainen hissituttavamme opasti meitä laskemaan Lélexin puolelle, jossa ei ollut niin pilvistä.

Rinteet sopivat minulle kuin nenä päähän, sillä siniset rinteet olivat helppoja laskea ja sopivan pituisia. Rinteet olivat hyvässä kunnossa ja mikä parasta pääsimme tuolihissillä ylös. Vaikka oli viikonloppu, niin rinteillä oli kivasti tilaa. Saattaa olla että tuo pilvinen sää, vaikutti siihen, että väkeä oli vähemmän ja se teki myös laskemisesta ajoittain hieman hankalaa. Söimme myöhäistä lounasta rinneravintolassa ja se oli kyllä ruoan suhteen aikamoinen pettymys, kun vertaamme sitä Avoriazin ihaniin ravintoloihin. Ensi kerralla täytyy ottaa omat eväät mukaan tai sitten kokeilla alhaalla hotellien yhteydessä olevia ravintoloita. Laskiessamme takaisin Crozetin kylään päin, maisemat olivat aivan mahtavia, lumiset Alpit, vihertävä maaseutu ja Geneve-järvi näkyivät edessäpäin. Aika huikeata!

Tajusin vasta tänään miten, upeat puitteet meillä täällä on. Onpa mahtavaa kun helmikuussa täällä alhaalla on lumetonta, aurinko paistaa ja on  15 astetta lämmintä, sekä jos haluaa harrastaa talvilajeja niin lähin paikka on vain 17 kilometrin päässä! Maisemat ovat täällä aivan mahtavia ja tästähän täytyy nauttia nyt, ettei myöhemmin kaduta. Onneksi talvikausi täällä Jura-vuorilla kestää maaliskuun loppuun asti ja Alpeilla jonne on reilu tunnin ajomatka, kausi kestää vielä huhtikuun loppuun asti.

Mukavan laskettelupäivän kruunasi jääkiekossa Suomen voitto U.S.A:sta ja Leijonien Olympiapronssi! Hyvä Leijonat!