torstai 31. maaliskuuta 2016

Italiaan laskettelemaan?

Ei tarvitse kahta kertaa houkutella!

Ystävämme tulivat isommalla porukalla Italian Champoluciin laskettelemaan ja laittoivat meille viestiä mikäli meillä olisi mahdollista tulla heitä tervehtimään. Saimme varattua samasta hotellista huoneen ja odotin innolla reissua. Ajoimme Mont Blancin tunnelin kautta ja halusin pysähtyä Aostan upeassa kaupungissa, kun niin usein ajamme siitä vain ohitse. (Aostasta kerron lisää myöhemmin ihan omassa postauksessa) Olimme perillä sopivasti illallisen aikaan ja tapasimme tuolloin ystävämme sekä koko ”Makkes-tourin”-porukan. Söimme illallista hotellilla ja itkuhan siinä tuli kun sain ihanat Suomi-tuliaiset Muumi-pussissa. Ilta meni rattoisasti päivitimme kuulumisia ja tutustuimme mukavaan porukkaan. Sovimme aamuksi aikaisen startin ja uskomatonta mutta totta, pääsin ensimmäistä kertaa korkkaamaan rinnettä, kyllä kannatti herätä ajoissa.

Aosta

Ihanat Suomi-tuliaiset pisti herkistämään

Herkullinen piistaasi-pannakotta

Rinteet olivat hyvässä kunnossa ja laskimme reipasta vauhtia (tai ainakin muut laskivat), Papi onnistui telomaan itsensä ja oli poissa pelistä, joten minä jatkoin laskuja Makkes-tourin kanssa. Laskujen jälkeen After-Ski ja hotellin ihana pikkuruinen SPA-osasto, jacuzzi sekä SAUNA! Elämä on! Menimme tällä kertaa illastamaan kylille, ravintolaan, jota oltiin suositeltu urheiluliikkeessä. Ravintola täyttyi hetkessä, ruoka oli hyvää ja annokset upeita. Rankan laskupäivän jälkeen väsy alkoi painaa. Laskettelin vielä yhden päivän Makkes-tourin porukan kanssa ja laskimme Fracheyn puolella, tykkäsin niistä rinteistä todella paljon. Pitkiä laskuja, rinteet olivat suht leveitä ja hyvässä kunnossa. Päivän parasta antia oli ehdottomasti lounas! Söimme Fracheyn puolella ja osuimme todella hyvään ravintolaan, jonka pizza on yksi parhaimpia mitä olen koskaan syönyt. Olin niin innoissani sillä heidän listalla oli Marinara-pizza, jossa ei ole juustoa, hassu sattuma vielä, että nimi muistuttaa omaani ja pizza kuulemma valmistetaan aina ilman juustoa. Se oli todellinen makunautinto 2727m korkeudessa. Laskimme vielä muutaman tunnin ja sitten oli vuorossa After-Ski ja kotiinlähtö. Champoluc oli todella positiivinen yllätys ja olisin viihtynyt siellä pidempääkin.

Viimeinen lasku

Champoluc todella positiivinen yllätys

Champoluc

Täytyy sanoa että pitkästä aikaa, nyt on puitteet kohdallaan! Laskettelussa eniten inhoan kamojen roudaamista, raahaamista sekä pukeutumista. Sierra Nevada on pitkään ollut laskettelukeskuksien  suurin suosikkini, sillä siellä on laskettelijan elämä  tehty niin helpoksi. Kylä on autoton, rinteille pääsee (meidän käyttämästä) hotellista suoraan ja kamojen säilytyspiste löytyy parkkihallista läheltä hiihtohissiä. Valitettavasti Sierra Nevada ei ole lumivarma ja tämän vuoksi olen pitkään etsinyt vastaavanlaista hiihtokeskusta, mihin pääsee helposti, ilman että kamoja tarvitsee raahata junissa tai busseissa. Nyt ollaan jo aika lähellä Sierra Nevadan tasoa, rinteistä puhumattakaan sillä Champoluc on järjestänyt hissiaseman viereen välineiden säilytyspisteen, jossa jopa monot voi jättää kuivumaan. Mikä parasta säilytystilojen alakerrassa oli suksihuolto ja jo seuraavalle päivälle onnistui saada tuliterään kuntoon. Meidän hotellilla Le Petit Abri oli sopimus tämän säilytyspisteen kanssa joten se sisältyi huoneen hintaan, kuten kuten myös kyyti hotellilta rinteille ja takaisin. Hissiaseman vieressä oli heti muutamia ravintoloita, joissa pääsi nauttimaan After-Skistä. Rinnevalikoima on laaja ja Champolucista on mahdollisuus päästä laskien alueen muihin laskettelukeskuksiin. Hiihtokeskuksessa oli useita ravintoloita ja paras oli 2727 metrin korkeudessa sijaitseva ravintola, jonka pizzat olivat aivan törkeen hyviä ja ne sijoittuvat heti parhaiden pizzojen kärkeen. Champoluc on rauhallinen paikka, tosin me olimme viikolla ja sesonki alkaa olla lopuillaan.

Aostan laakso

Aostan laakso on Italian pienin hallinnollinen alue ja se sijaitsee luoteisosassa aivan Ranskan ja Sveitsin rajalla. Alue on yksi Italian viidestä itsehallintoalueesta ja sen virallinen kieli on ranska. Alueen pääkaupunki on samanniminen ja siellä asuu noin 34 000 asukasta.   Aostan laaksossa sijaitsee Alppien korkeimmat vuoret, Cervino eli Matterhorn (4476m), Monte Rosa (4634m), Gran Paradiso (4084m) sekä tietenkin Mont Blanc (4810m), joka on Euroopan korkein vuori.

Aostan laakso on suosittu vaellus- ja talviurheilukohde, siellä sijaitsee suuri kansallispuisto Gran Paradiso, sekä siellä on useita laskettelukeskuksia, joista suosituin lienee Courmayer, muita keskuksia ovat Cervinia sekä Pila. Parco Nazionale del Gran Paradiso on Italian ensimmäinen luonnonpuisto ja se oli aikanaan Savojin hovin metsästysaluetta. Luonnonpuisto on kooltaan noin 70 000 hehtaaria ja siellä on jäätiköitä, vesiputouksia, alppikukkia, niittyjä, sen keskellä sijaitsee Gran Paradiso vuori.

Alueella on paljon upeita vanhoja linnoja sekä Rooman ajan nähtävyyksiä. Aostan laaksosta pääsee Ranskaan Mont Blancin läpi rakennettua tunnelia pitkin ja Sveitsiin Sankt Bernhardin tunnelin kautta.

MonteRosa Ski

Hiihtoalue koostuu kolmesta eri laskettelualueesta.   Champoluc on rauhallinen, sopii hyvin aloittelijoille ja perheille, Gressoney  monipuolinen rinnealue pitkiä laskuja punaisissa rinteissä sekä alueen jyrkin musta rinne Punta Indren. Gressoneystä pääsee laskemaan Alagnan kylään, joka on tunnettu offareista sekä puuterilumista. Alagnan alue sijaitsee kauimpana, sen ja Champolucin välissä sijaitsee Gressoneyn alue.

Champoluc

Champoluc on yksi Val d’Ayas-laakson kolmesta laskettelukeskuksesta, jotka kuuluvat Monte Rosan hiihtoalueeseen. Champoluc on alueen suurin laskettelukeskus, siellä on useita hotelleja ja se on alueen vilkkain after-ski paikka. Champoluc on suuri hiihtokeskittymä verrattuna pieniin italialaistyylisiin Gressoneyn ja Alagnan kyliin. Champoluc sijaitsee 1570 metrin korkeudessa ja siellä on 180 rinnekilometriä, jotka nousevat aina 2970 metrin korkeuteen, alueelta on upeat näkymät jäätikölle sekä huipuille. Laskettelukeskus on suosittu perheiden keskuudessa ja sopii hyvin aloittelijoille, viikolla rinteet ovat rauhallisepia kuin viikonloppuisin.  Lähimmät lentokentät ovat Torino 1,5 h, Milano 2h ja Geneve 3h.

*Harmillisesti teknisten ongelmien vuoksi tämän postauksen kuvat katosivat ja nyt mennään lainakuvilla :/ Kiitos Makkes-tour kuvista!