sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Yliopistotour päättyi Brightonin ihanaan rantakaupunkiin

Viimeisenä muttei yhtään vähäisempänä lähdimme käymään Brightonissa ja tarkoituksena tutustua Sussexin yliopistoon. Tämä yliopisto valikoitui kohteeksi siitä syystä, että mama halusi saada listalle jonkun yliopiston Lontoon ulkopuolelta. Kuten arvata saattaa niin tämä ei luonnollisestikaan ollut tyttären listan kärjessä vaan pikimmiten, tämä oli valittu pitkin hampain. Odotin innolla että pääsen tutustumaan tähän yliopistoon sekä Brightoniin, joka sijaitsee meren rannalla, sillä Lontoo on ainoa kaupunki Englannissa, missä olen käynyt.

Tämänkin yliopiston vierailun suhteen meillä oli haasteita, sillä päivämäärät vaihtelivat e-mailien sekä puhelinkeskusteluiden tuloksena, mutta ystävällisen yhteyshenkilön avulla onnistuimme kuitenkin saamaan jopa ihan henkilökohtaisen kampus kierroksen. Lähdimme Lontoosta Victorian juna-asemalta, matka Brightoniin kesti noin 45 minuuttia ja sitten jatkoimme paikallisjunalla noin 10 minuuttia ja olimme kävelymatkan päässä yliopistosta.

Kun paikallisjunasta katsoi ulos, eteen avautui aivan huikeat näkymät, ihania englantilaisia taloja vieri vieressä silmänkantamattomiin, en voinut kuin ihailla näkymää.  Noustessamme junasta pois ympärillä oli upeita nurmikenttiä sekä jalkapallostadion, kampusalue oli muutaman minuutin kävelymatkan päässä juna-asemalta. Olimme ajoissa koululla ja odottelimme vastaanotossa, jossa työskenteli aivan ihana rouva, kuin suoraan Agatha Christien kirjojen tehokas sihteeri. Muutaman minuutin yli sovitun ajan hän alkoi jo soitella oppaan perään. Meidän opas oli aivan ihastuttava tyttö Burmasta, joka kiireissään juoksi  meidän luokse.

Junamatka Brighton - Falmer

Tourneen viimeinen yliopistovierailu

Sussex Univeristy, ei kauneudellaan hurmaa...

Lähdimme kampusalueelle ja se näytti minusta juuri sellaiselta, minkä kuvitelman olin perinteisestä kampusalueesta muodostanut. Rakennukset eivät olleet ulkonäöltään erityisen kauniita, ne suorastaan huokuivat 1960-70 lukua, mutta alueella oli runsaasti vihreää, ruohikkoa ja puistoaluetta. Tällä kierroksella näimme vähemmän erilaisia koulun tiloja kuin muilla kierroksilla, mutta meillä oli mahdollisuus kysyä useita asioita opiskelijan näkökulmasta. Kävimme kirjastossa, näimme koulun kanttiinin ja kaupan sekä asuntola-alueet. Kampusalueelta löytyy pesula, pankki, apteekki, hammaslääkäri, kirjakauppa sekä tiistaisin siellä on markkinat, josta voi ostaa ruokaa, vaatteita ym. Kampukselta on bussiyhteys Brightoniin ja juna-asema oli kävelymatkan päässä. Kierroksen jälkeen otimme paikallisbussin koululta Brightoniin, jotta näimme samalla minkälaista aluetta sen ympäristössä on.

...mutta kampusalueella oli paljon tilaa ja vihreää

Kampuksen keskeinen aukio, taustalla kappel

Rakennus kuvaa ulkonöltään kameraa

Kampuksen kirjasto

Kampusalue päättyy ja asuntola alkaa, apteekki ja ravintola

Asuntoloita

Kampusalueen koulurakennuksia

Sussex, Kampusalue kirjaston rappusilta

Sussexin ylioopisto sijaitsee Brightonin lähellä Etelä-Englannissa ja sinne on noin tunnin matka Lontoosta ja 9 minuutin juna-matka Brightonista. Sussexissa on noin 14500 oppilasta, 189 maasta, kampusalue on kuin pieni kylä siellä asuu 4230 oppilasta. Kampus on perustettu vuonna 1961 ja se sijaitsee aivan South Downsin kansallispuiston vieressä.

Minä olin oikein tyytyväinen tähän kierrokseen, sillä saimme paljon tietoa koulusta, alueesta ja opiskelijaelämästä, mitä emme ehkä olisi saaneet isomman ryhmän kierroksella. Toki olisi olut kiva nähdä enemmän rakennuksia, tiloja sekä asuntoja, mutta nautin ympäristöstä sekä opiskelijoiden seuraamisesta ja itselleni tuli paikasta mukava fiilis. Tytär oli myös tyytyväinen kierrokseen ja positiivisesti yllättynyt,  mutta kyllä se Lontoo taitaa kuitenkin viedä pidemmän korren. Kierroksen jälkeen otimme paikallisbussin koululta Brightoniin, jotta näimme samalla minkälaista aluetta sen ympäristössä on sekä samalla pääsimme tutustumaan ihanaan rantakaupunkiin, josta kerron myöhemmin…

Erikoinen Royal Pavilion, jossa sijaitsee Brightonin museo ja
taidegalleria sekä Dome teatteri- ja konserttisali.

Brightonin ranta lähellä upeaa laiturialuetta

Lue lisää Yliopistokierroksesta:

Hiihtoloma suunnitelmissa yliopistokierros Lontoossa
Yliopistotour, Royal Holloway ja ihana historiallinen päärakennus
Yliopistotour Lontoon keskustassa

1. Asuin Brightonissa noin 14 vuotta (ennen kuin muutimme 2v sitten Japaniin). Tein kandin tutkintoni Sussexin yliopistossa. Brighton ja Sussexin yliopisto ovat aivan mahtavia paikkoja. Voin ehdottamasti suositella Brightonissa opiskelua - Brighton on Englannin helmi! :)

1. Kiitos kommentista, olipa kiva kuulla "omakohtaisia kokemuksia" välitän viestiä eteenpäin :) Tykkäsin todella paikasta ja Brightoniin on ehdottomasti päästävä uudelleen paremmalla ajalla!

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.