maanantai 4. huhtikuuta 2016

Saavutin korkeimman kohtani Euroopassa

Kyllä, uskomatonta mutta totta, olen saavuttanut korkeimman kohtani Euroopassa, joka sijaitsee 3777 metrin korkeudessa!!! Vielä jos siihen lisäisi tuon 65 metriä, niin olisin käynyt Euroopan korkeimmassa paikassa mihin pääsee ilman kiipeämistä!

Pitkään olen halunnut käydä Mont Blancin luona, kokeilemassa Aguille du Midin järisyttävää kuutiota, usein olen nähnyt kuvia tuosta kuutiosta, mutta viimeksi käydessäni tasanteella, ei tuota kuutiota vielä ollut. Muutoinkin edellisellä kerralla keli oli todella tuulinen ja huono, joten en uskaltanut tasanteella juurikaan liikkua ja näkyvyys oli heikko. Meillä oli vieraita käymässä ja he innostuivat  käynnistä Aguille du Midisssä, sillä sen lähemmäksi Mont Blancin huippua ei pääse, kuin ainoastaan patikoimalla tai kiipeämällä. Päätimme lähteä käymään vuorella ja tuossa vaiheessa en vielä muistanut, kuinka kova korkeanpaikankammo ystävälläni oli…

Ajoimme noin tunnin verran Chamonixiin ja meitä onnisti, sillä siellä ei ollut jonoja yhtään, joten pääsimme jo heti seuraavaan ylösmenevään vaunuun. Lipun hinta oli huimat 58,50 EUR meno-paluu, mutta päätimme ottaa ilon irti koko rahan edestä. Vaunu nousi suhteellisen kovaa vauhtia ylös (45km/h) ja maisemat olivat todella upeat, parempi oli katsella kaukaisuudessa näkyviä lumisia huippuja kuin suoraan alas, sillä se ei ollut kovin miellyttävää. Vaunu pysähtyi Plan de l’Aguillen (2317m) asemalla ja vaihdoimme toiseen vaunuun, joka ei pelottanut NIIN paljoa, sillä taustalla näkyi luminen horisontti eikä jyrkkää pudotusta. Ystävälleni teki hieman pahaa ja kun katsoi muita kanssamatkustajia, niin aika moni oli vakavan näköinen, kuten myös meidän Papi…

Tästä se lähtee... matka huipulle!

Chamonix yläilmoista

Lähestytään ensimmäistä asemaa

Seuraava etappi 3777 metriin

Lähdimme ensin kävelemään näköalatasanteelle ja taisimme kävellä liian reippaasti, sillä olimme kaikki enemmän tai vähemmän hyytyneitä, rinnassa oli outo tunne ja jalkoja pakotti, ne tuntui suorastaan hyytelöltä. Lepäsimme hetken ja jatkoimme matkaa hieman rauhallisemmin. Saavuimme näköalatasanteelle, josta tuo Mont Blanc näkyi ja olihan se hei aika huikea kokemus! Keli oli suht selkeä ja näimme ympärillä nuo upeat valkeat vuoriketjut ja niiden huiput. Tässä kohtaa oli pakko kaivaa laukusta Prosecco pullo ja kilistellä sen kunniaksi, että olimme kaikki voittaneet pelkomme ja uskaltautuneet näihin mahtaviin yläilmoihin.

Siellä se on Mont Blanc

Maisemia näköalatasanteelta

Maisemia näköalatasanteelta, jäätikkö

Lähdimme etsimään ”Step into the void”- kuutiota ja ihastelimme näköaloja myös kuution luona sekä hämmästelimme hulluja ihmisiä jotka olivat aikeissa lähteä liitelemään alas pelkkien “Batman-siipien” varassa, tuo jos joku on heikkopäisten touhua!

Meille oli jo suuri jännitysmomentti astua kuutioon, sillä matka sinne kulki kapeaa ulkokäytävää pitkin. Lopuksi vain minä ja ystäväni, siis tuo “korkeapaikka-kammoinen” selviydyimme kuutioon ja muut jänistivät, tosin ei se meidänkään meno kovin vakuuttavaa ollut ja tuolla skumpalla taisi olla osuutta asiaan, että edes rohkenimme. Valitettavasti kello alkoi olla jo paljon ja henkilökunta alkoi hoputella meitä, joten kauheasti emme ehtineet ihastella kuution näkymiä vaan kiireästi otettiin valokuvat ja ajettiin äkkiä pois, harmillisesti valokuvat jäivät aika pimeäksi, kun en hoksannut niitä heti tarkistaa…

Batman lähdössä liitoon

Maisemia lasikuution luota

Me tehtiin se!

Alastulo oli jo paljon helpompi kokemus, eikä se tuntunut kovin pahalta, tosin vaunu oli aika täynnä, joten näkyvyyskään ei ollut kovin kummoinen. Onneksi tällä kertaa oli kunnolla päällä, niin vuoresta ja sieltä avautuvista maisemista pystyi nauttimaan. Varmaan täytyy tulla vielä kesäaikaan kokeilemaan uskaltaako kondolilla jatkaa tuonne ihan ylös, Aguille Du Midin 3842 metrin korkeuteen. Olihan kokemus ja jälkeenpäin mietittynä ihan hintansa väärti, mielummin ylös junalla kuin kiipeämällä… Kävimme kylässä syömässä ja harmittaa kovasti kun unohdin etsiä tuon Chamonixin kuuluisan Frescon, jossa on kuvattuna 20 tärkeää henkilöä, jotka liittyvät oleellisesti Mont Blancin historiaan.

Illalla katselimme televisiosta suomalaista Huippujengi- sarjaa ja mietimme, että kyllä mekin ollaan oikeestaan ihan “Huippujengiä”! Päivän kokemuksen myötä ymmärsimme hyvin ohjelmaan osallistujien haasteita liikkua korkeuksissa…

Huippujengi taitaa mennä näin ylös...

...mutta AITO huippujengi matkaa näin!

Chamonix-Monot Blanc

Chamonix

Chamonix-Mont Blanc on suosittu talviurheilukeskus keskellä Ranskan Alppeja, Chamonix-laaksossa. Laakso sijaitsee Alppien luosteisosassa vain 15 km päässä Sveitsin ja 15 km Italian rajasta, maiden rajat kohtaavat Mont-Dolent vuorella. Laaksoon kuuluu Servoz, Les Houches, Chamonix, Argentiére ja Vallorcinen alueet sekä Euroopan korkein vuori Mont Blanc (4810m), joka sijaitsee Italian ja Ranskan rajalla. Laakson korkeuserot vaihtelevat 758-4810 metrissä, pohjoisessa Aguilles Rouges (punaiset piikit) ja etelässä Mont Blancin vuoriketju. Chamonixin kylä sijaitsee 1035m korkeudessa ja siellä asuu vakituisesti noin 13 000 asukasta, laakson suurin kylä on La Tour (1462m). Laakson läpi kulkee Arve-joki, joka virtaa aina Geneveen asti, jossa se yhdistyy aina Rhône-jokeen.

Chamonix mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 1091, tunnetuksi alue tuli vuonna 1741, kun kaksi englantilaista herraa William Windham ja Richard Pocock löysivät Chamonix-laakson ja jäätiköt. Heidän tarinat Mer du Glace-jäätiköstä levisivät lehtien ja kirjoitusten välityksellä ympäri Eurooppaa ja ihmiset alkoivat kiinnostua laaksosta. Madame Coutterand avasi ensimmäisen majatalon vuonna 1770 ja 1786 kaksi paikallista Paccard ja Balmat kiipesivät ensimmäisen kerran Mont Blancille. Chamonixissa pidettiin ensimmäiset talviolympialaiset vuonna 1924 ja köysirata Aguille du Midille valmistui 1955.

Chamonix on ollut pitkään suosittu lomakohde ja siellä riittää paljon tekemistä kesällä ja talvella, alueella on useita järviä ja vesiputouksia. Kesäisin harrastetaan patikointia, maastopyöräilyä, vuorikiipeilyä, liitovarjoilua ja talvisin laskettelun lisäksi, lumikenkäilyä, maastohiihtoa sekä Fun Zone alueella on erilaisia talviaktiviteettejä. Euroopan korkein vuori Mont Blanc on kolmanneksi suosituin luonnonnähtävyys maailmassa ja se houkuttelee vuosittain miljoonia vierailijoita ja tuhansia kiipeilijöitä. Mont Blancin alueella on useita vuorenhuippuja, jäätiköitä, järviä ja vesiputouksia.

Chamonixissa on rinnekilometrejä 170 ja alue koostuu kuudesta laskettelualueesta, lähellä sijaitsee myös Aostan laakson rinteet Italiassa, jonne pääsee helposti Mont Blancin läpi tehtyä tunnelia pitkin, jolla on mittaa yhteensä 16 km. Chamonixin tunnetuin lasku on legendaarinen Vallée Blanche, joka alkaa Aguille du Midiltä (3842 m), se on noin 20 km pitkä, lasku kulkee alas jäätikköä pitkin. Laskua varten täytyy vuokrata opas.

Aguille du Midi

Tuonne voisi yrittää kesällä 3842m

Chamonixin kylästä lähtee Euroopan korkein köysirata Aguille du Midin vuorelle aina 3777 metrin korkeuteen. Matka ylös kestää noin 20 min ja sieltä on huikeat 360° näkymät Ranskan, Sveitsin ja Italian Alpeille sekä Mont Blancille. Ylhäällä on terassiravintola, matkamuistokauppa ja näköalatasanteita sekä vuoren vetonaula on sen ulkopuolella huikea lattiasta kattoon läpinäkyvä lasinen kuutio, ”Step into the void”, johon voi astua sisään. Kuutiosta voi ihailla maisemia ja katsella jalkojen alla olevaa noin 1000 metrin pudotusta. Köysiratalippu on kallis, mutta kokemus on aivan mahtava. Kesällä matkaa voi jatkaa vielä ylöspäin kondolilla, Panoramic Mont Blancille, joka sijaitsee 3842m korkeudessa.

Chamonix-Fresco

Tämä Fresco jäi näkemättä...

Chamonixin keskustassa on kuuluisa Fresco, joka kertoo alueen Alppinismin ja vuorikiipeilyn historiasta. Osoitteessa Dr Packard nro 76 voi nähdä 160 m2 kokoisen suuren seinämaalauksen, joka on kunnianosoitus niille vuoristo-oppaille, jotka ovat osa Mont Blanckin historiaa vuodesta 1760 lähtien, seinämaalauksessa on mm. ylimpänä Marie Paradis, joka saavutti ensimmäisenä naisena Mont Blancin huipun 14.7.1808, vasemmalla yläparvekkeella on kuvattu Gabriel Paccard ja Jaques Balmat, jotka valloittivat ensimmäisenä Mont Blanckin 8.8.1786 sekä Alppinisti Hernriette d’Angeville, joka oli toinen Mont Blancille kiivennyt nainen vuonna 1938. Maalauksessa kaukoputkella tiirailee Joseph Vallot, joka loi Vallotin observatorion ja kiipesi vuorelle 34 kertaa, suksien kanssa on kuvattu vuoristo-opas Alfred Couttet, joka voitti Ranskan mestaruuden vuonna 1909 ja oli Ranskan Olympiajoukkueen kapteeni vuonna 1924, hän oli mukana valloittamassa useita vuoria ensimmäisten joukossa, näiden lisäksi teoksessa on monia muita suuria Alppinistejä.

Train du Monternvers

Chamonixista on junayhteys Montenversiin (1913m), josta on upeat näkymät Mer de Glace jäätikölle. Alueella sijaitsee ”Grotte de glace” eli jääluola, jossa pääsee vierailemaan, luolalle pääsee joko kävellen 20 minuutissa tai kondolilla, josta johtaa alas 400 rappusta.

1. Ihanan upeita kuvia. Tuonne pitää päästä.

1. Kiitos Leena :) Suosittelen, näkemisen arvoinen! Täytyy vielä kerätä rohkeutta jos vaikka uskaltautuisi sinne ihan huipulle asti kesällä...

2. Mielettömiä kuvia!! Kyllä maailmassa on kauniita paikkoja!

3. Ihan kuin tyhjän päällä seisoisi tuossa läpinäkyvässä kuutiossa. Varmaan huikea tunnelma. Seinämaalaukset näyttävät myös upeilta. Niitä ei varmaan kukaan rohkene sotkea.
    fani

1. Hetki kuutiossa meni meillä nopeasti, mutta matka sinne oli jännittävä. Harmittaa tuo seinämaalaus, mutta onhan ainakin syy ajaa joku kerta sen kautta :)

Mahtavaa että löysit sivuilleni!
Jätäthän kommentin käynnistäsi, luen niitä mielelläni.