perjantai 7. heinäkuuta 2017

Kesäkuun kimara

Kesäkuu lähti käyntiin Suomen reissulla, olipa ihana nähdä kavereita ja perhettä sekä onnistuin näkemään useita sukulaisia lakkiaisten yhteydessä. Kuukauteen on mahtunut paljon kivoja hetkiä sekä jonkin verran ikäviä hetkiä. Pääsin uudemman kerran kokeilemaan kykyjäni oppaana, suunnittelin suomalaiselle ryhmälle kaupunkikierroksen Geneven keskustaan, vaikka jännitti ihan hirrviästi, niin kaikki meni kuitenkin ihan hyvin, vaikka lennon viivästymisen vuoksi jouduimme hieman kiristämään tahtia.

Bellevue, näkymät Genven suuntaan

Eaux-Vives, Parc de Grange ja upeat ruusut

Viime kuussa kelit ovat olleet todella helteiset, mutta onneksi välissä tuli pieni viileämpi ja sateinen jakso, nukkuminen helpottui huomattavasti ja sateet tekivät hyvää kasveille sekä ympäristölle. Täällä alkaa satokausi olla parhaimmillaan, viljaa kerätään talteen ja auringonkukat kukkivat, meikäläiseltä meni mansikka-aikakin kokonaan ohi. Vaikea uskoa että on jo heinäkuu, Suomessa taitaa olla tällä hetkellä kesälomat parhaillaan, täällä ovat koulut vasta loppuneet ja lomia vielä odotellaan.

Elämää Sveitsissä

Alkukuusta poika lähti jo Suomeen, pakkasi vanhan jääkiekkolaukun täyteen vaatteita ja tarvittavia tavaroita, sillä hän ei tule enää takaisin tänne Sveitsiin. Tuli hieman haikea olo, sillä hänen lähtö oli samalla oli muistutus siitä, että täältä ollaan todella lähdössä pois, seuraavan kerran nähdään pojan kanssa vasta syksyllä. Kuukausi on ollut yhtä lähtemistä, taas on se aika vuodesta, kun vietetään läksiäisiä, kuvittelin, että minäkin olisin viettänyt omia läksiäisiä samaan aikaan ystävieni kanssa, mutta toisin kävi, oli ikävä huomata että kutsussa ei ollutkaan minun nimeä.

Paluumuuton aakkoset

Läksiäiset toivat tuon paluumuuton ihan konkreettisesti mieleeni ja päätin että nyt viimeistään täytyy alkaa sitä suunnittelemaan, sillä kesä on nopeasti ohitse. Aloitin viime kuussa kirjoittamaan paluumuuttoon liittyviä postauksia, tuo kirjoittaminen sai minut toimimaan ja tekemään asioita sen eteen. Monia asioita olen pyöritellyt mielessä jo jonkin aikaa, mutta kun sain ne kirjattua ylös, niin johan alkoi tapahtua. Nuo jutut saavuttivat heti suuren suosion ja ne nousivat kuukauden luetuimmiksi postauksiksi. Tässä vielä linkit noihin postauksiin ”Päätös”, ”Tavaroidenraivaus” ja ”Vuokrasopimuksen irtisanominen”, sarjaan on tulossa vielä lisää postauksia kun paluumuuton suunnitelmat etenevät.

ParentTime

Viimeinen ParentTime tapahtuma, patikointia St Cerguen upeissa maisemissa

Tässä kuussa järjestimme kollegani kanssa vihoviimeisen ParentTime-tapahtuman, sillä me molemmat olemme palaamassa Suomeen. Minä pääsin tällä kertaa todella helpolla, sillä minun ei tarvinnut kuin ilmaantua paikalle, pojat olivat järjestäneet meille kivan patikointiretken. Valitettavasti tuohon viimeiseen tapahtumaan osallistui vain muutamia vanhempia, olisi ollut hauska nähdä vielä useampia kasvoja ja vaihtaa kuulumisia. Kävimme patikoimassa St Cerguen ympäristössä, reitti oli noin 5 km pituinen ja pysähdyimme Picnicille Le Rossetin Alppimajalle, josta oli mahtavat näkymät Geneve-järvelle sekä Jura-vuorille. Onneksi lähdimme aikaisin liikenteeseen sillä lämpömittari on tässä kuussa useasti kivunnut yli 30 asteeseen. Se oli sitten siinä, nuo ParentTime retket, kolme vuotta ehdin järjestellä erilaisia tapahtumia, kävimme tutustumassa moniin mielenkiintoisiin paikkoihin, ulkoilimme ja teimme yhdessä useita kivoja retkiä.

Martan touhut

Viime kuussa museosunnuntai jäi Suomen reissun vuoksi väliin ja sunnuntaiajelut jäivät tekemättä sairastelun sekä matkustelun vuoksi. Suomen reissulla käytimme tilaisuuden hyödyksi ja kävimme katsomassa muutamia asuntoja, näyttää siltä, että meidän entisillä hoodeilla kauppa käy, ilmeisesti on pulaa myytävistä asunnoista, kun välittäjät peruivat sovittuja tapaamisia. Ehkäpä se oikea löytyy vielä ajan kanssa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin nuo paluumuuttoon liittyvät postaukset saivat meikäläiseen vauhtia, käärin hihat ylös ja jatkoin Konmari-projektiani, jonka aloitin alkuvuonna. Maritukset olivat tyssähtäneet papereiden läpikäymiseen, kunnes päätin hypätä niiden yli ja jatkaa projektia toisesta tavararyhmästä. Tämä oli hyvä ratkaisu, sillä sain taas uutta pontta ja kotona alkoi tapahtua pitkästä aikaa.

Matkailu

Lissabon <3

Suomen reissun lisäksi tässä kuussa matkustimme Lissaboniin pitkäksi viikonlopuksi. Ystävälläni oli syntymäpäivät ja hän lähti niitä karkuun, mutta pitkälle hän ei päässyt, sillä teimme ”Ullatuksen” ja tulimme perässä Lissaboniin. Tuo ”Ullatus” oli tainnut paljastua heti alkumetreillä, mutta ei se menoa haitannut. Meillä oli oikein mukava viikonloppu ja se tuli kyllä tarpeeseen kaiken hässäkän keskellä. Lissabon on mukava kaupunki, sen ottaa helposti haltuun, hyvää ruokaa ja rento meininki. Viime kuussa ehdin jo tehdä tuosta reissusta yhden postauksen ”Ullatus Lissabonissa” ja tekeillä on vielä muutama postaus.

Sintra, Penan palatsi

Capo da Roca, Euroopan mantereen läntisin kohta

Lissabon

Ulkoilu

Näkymiä Rantaraitilta

Kesäkuun alussa Suomessa kelit olivat pirtsakat, kävin kuitenkin rantaraitilla haahuilemassa sekä pyörimässä entisillä hoodeilla. Jatkoin Suomessa viiime kuussa aloittamaani kampanjaa 10000 askelta per päivä, olipa ihana pitkästä aikaa kulkea rantaraitilla ja nähdä noita tuttuja maisemia.

Kävimme ystävien kanssa testaamassa myös rantaraitin uuden kuppilan Matinkylän rannan tuntumassa sijaitsevan Nokkalan Majakan. Paikka oli todella viihtyisä ja sieltä oli aivan upeat näkymät merelle, melkein keinutti ja tuntui kuin olisi ollut laivassa. Päivä oli kovin tuulinen, mutta aurinkoisella kelillä yläkerran terassi on varmasti aivan upea paikka.

Via Jacobi, Saint Prex

Via Jacobi Saint Prex-Allaman

Sain Rosasta seuraa ja jatkoin pitkästä aikaa patikointia Via Jacobi pyhiinvaellusreitillä, tällä kertaa lähdimme upeasta Saint Prexin kaupungista ja kävelimme Allamaniin, josta otimme junan takaisin autolle. Oli todella kuuma päivä ja valitettavsti tällä osuudella ei ollut juurikaan suojaisia metsäosuuksia. Jostain syystä Via Jacobi postaukset ovat jääneet tekemättä…

Kukas se sieltä kurkistaa?

Eläintarhan aitauksiin pääsee vierailemaan

Sain houkuteltua Rosan mukaan tallille, pistin hänet Fuxin selkään ja kävelin itse näitä tuttuja maastoja. Tallireissun jälkeen menimme läheiseen Le Vaudin kylään, jossa sijaitse La Garennen eläintarha. Eläintarhan asukkeja ovat paikalliset metsäneläimet sekä Jura-vuorilla asustavia villieläimiä. Halusin oman mielenrauhani vuoksi käydä tuolla eläintarhassa, jotta tiedostan minkälaisia eläimiä mahtaa tulla maastopoluilla vastaan. Eläintarha on juuri uusittu ja se on toteutettu todella mielenkiintoisesti, käymisen arvoinen paikka. Tein tuosta La Garennen eläintarhasta postauksen jonka voit lukea täältä.

Cirque du Fer a Cheval, sirkushevosen kenkä

Juhannuksena kävimme Ranskan puolella ihailemassa upeaa kalliomuodostelmaa Cirque du Fer a Cheval, joka on hevosenkengän muotoinen ja ylhäältä lähtee kymmeniä vesiputouksia. Muodostelma sijaitsee luonnonpuistossa noin 70 km päässä Genevestä. Valitettavasti tulin juuri tuolloin kipeäksi, enkä jaksanut lähteä patikoimaan, kävelimme vain vähän ympäristössä ja kävimme katsomassa läheisiä vesiputouksia. Tuosta reissusta voit lukea lisää täältä.